Thematekst: cradle-to- cradle oplossingen in de keten

Boskalis streeft naar een voortdurende verduurzaming van haar supply chain. Om ons inkoopproces verder te verduurzamen zijn we in de afgelopen jaren steeds hechter gaan samenwerken met onze toeleveranciers. De samenwerking met onze leverancier Vosta LMG (Vosta), met betrekking tot het hergebruik van pickpoints, is hier een mooi voorbeeld van.

Slijtage en hergebruik

Voor het baggeren in harde grond zet Boskalis snijkopzuigers in. Deze baggerschepen zijn uitgerust met een snijkop met tientallen demontabele stalen tanden, ook wel “pickpoints” genoemd. Arie Kamsteeg, Boskalis fleet manager, is een van de initiatiefnemers van het pickpoints cradle-to-cradle programma. “Naarmate de grond harder is slijten de pickpoints sneller en moeten ze eerder vervangen worden. Op jaarbasis gaat het daarbij om vele tienduizenden exemplaren. Afhankelijk van het type weegt één pickpoint ongeveer 20 kilo, waarvan na gebruik circa 60% overblijft en kan worden hergebruikt. In het verleden werden de versleten pickpoints lokaal verkocht als schroot. Vanuit de cradle-to-cradle gedachte en met het beperkter beschikbaar worden van grondstoffen, werd het interessant om te gaan denken aan hergebruik. Om de versleten pickpoints vanuit wereldwijde projecten op een logistiek slimme manier in te leveren bij de gieterijen van oorsprong hebben we speciale ‘pickpoint bins’ ontwikkeld, rechthoekige stalen bakken van een zeer robuuste kwaliteit. Ze zijn zo door ons ontworpen dat ze stapelbaar, veilig hijsbaar en makkelijk met een heftruck te vervoeren zijn.” Boskalis heeft inmiddels al meer dan 1.600 gecertificeerde pickpoint bins in omloop.

Joint effort

“Het was de eerste keer dat wij een dergelijk verzoek voor hergebruik kregen”, zegt Vosta manager Components & Services Georges Teheux. In de waterbouwsector wordt al jaren gediscussieerd over de mogelijkheden van een cradle-to-cradle productie, maar Boskalis was de initiator van deze aanpak. En het is een initiatief waar wij graag als partner aan meewerken.”

Klaas Wijma, senior product manager bij Vosta: “We laten de pickpoints en de bins vervaardigen door een partnerbedrijf, een staalgieterij in Zweden. De samenwerking met Boskalis is echt een joint effort. Zo hebben we gezamenlijk de maatvoering van de bins bepaald. Doordat ze handig gestapeld kunnen worden passen er precies 24 lege bins in een container. Inmiddels hebben we ook een vergelijkbaar systeem opgezet voor een ander groot baggerbedrijf. Het zou natuurlijk mooi zijn als de hele sector op deze manier zou gaan werken, met universele bins.”

Cradle-to-cradle

De versleten pickpoints worden op de projecten in de bins verzameld, die per zeecontainer aan de gieterij worden teruggeleverd, waar de pickpoints worden omgesmolten.

De nieuwe pickpoints gaan vanuit de gieterij op dezelfde manier terug naar het project. Fred Dekker, senior buyer bij Boskalis: “Die aanpak is niet alleen veel duurzamer maar ook veiliger, want niemand hoeft de pickpoints meer aan te raken tot ze daadwerkelijk gebruikt gaan worden, volledig in lijn met ons NINA veiligheidsprogramma. Het gehele logistieke proces is ook veel efficiënter geworden en het is ook niet meer nodig de pickpoints individueel te tellen: we wegen de bin en weten precies hoeveel pickpoints erin zitten.”

Impact in de keten

Monique de Klein, project manager bij Vosta: “Sinds de aanvang van dit cradle-to-cradle programma zijn op deze manier al vele versleten pickpoints verwerkt. Deze gezamenlijk aanpak heeft een forse impact op verschillende schakels in keten, want wij beïnvloeden hiermee ook het bedrijfsproces van de gieterij. Wij begeleiden ze bij deze omschakeling, en geleidelijk hebben we alle neuzen dezelfde kant op gekregen.”

150.000 pickpoints in Qatar

Arie: “Op een project in Qatar gebruiken we extra slijtvaste pickpoints, omdat de bodem er extreem hard is. Alleen al op dat project hebben we tot dusverre ruim 85.000 tanden verbruikt. Die aantallen geven wel een indicatie van het belang van het hergebruik van pickpoints.” Anne Jan Fokkema, projectleider van het project in Qatar, vertelt: “De feilloze aan- en afvoer van de in totaal 150.000 pickpoints die we hier nodig hebben is de kritische succesfactor op dit werk. Het is een complexe logistieke puzzel om alle benodigde pickpoints het land ingevoerd te krijgen. Daarvoor werken Vosta en de logistieke afdelingen van Boskalis prima samen. Vanwege de lokale omstandigheden en voorschriften is het soms minstens zo moeilijk om de gebruikte pickpoints ook weer te exporteren om ze te kunnen hergebruiken.” Arie besluit: “We hebben met dit cradle-to-cradle programma niet alleen een milieuvriendelijke aanpak ontwikkeld en een forse efficiencyslag geslagen, maar ook de veiligheid vergroot. En de winst daarvan is niet in geld uit te drukken.”