Onze klanten

Onze voornaamste opdrachtgevers zijn olie-, gas- en energiemaatschappijen, havenexploitanten, overheden, rederijen, internationale projectontwikkelaars, verzekeraars en mijnbouwbedrijven. Boskalis concentreert zich op marktsegmenten die op langere termijn structurele groei vertonen: Energie en Havens. Binnen deze marktsegmenten concentreren wij ons op zeven geografische regio’s: Noordwest-Europa, Oost- en West-Afrika, Midden-Oosten, Zuidoost-Azië, Australië, Brazilië en de Golf van Mexico. Voor een (grafische) beschrijving van ons bedrijfsmodel, onze strategie, de laatste marktontwikkelingen en vooruitzichten verwijzen wij u naar de hoofdstukken Strategie en Verslag van de Raad van Bestuur op respectievelijk pagina’s 10-14, 32 en 58 in ons Jaarverslag 2014.

Dialoog en samenwerking in de keten

Steeds meer klanten vragen van ons om al vanaf de (voor-)ontwerpfase tot en met de complete uitvoering op te treden als contractpartner. Onze engineering- en milieu-expertise kunnen we zo optimaal benutten. In alle gevallen brengen we onze eco-engineering oplossingen onder de aandacht, gebaseerd op de Building with Nature filosofie. Daarnaast omarmen de meeste klanten ons veiligheidsprogramma NINA. Dit heeft onder andere geleid tot een aantal veiligheidsonderscheidingen (zie pagina 35 in dit verslag).
Kennis delen, educatie, voorlichting en ervaringen uitwisselen met onze klanten vinden we belangrijk. Dat zijn ook de kerndoelen van het lesprogramma ‘Dredging and Reclamation’ dat in branche-verband is opgezet en waaraan Boskalis een substantiële bijdrage levert. Het programma is al door zo’n tweeduizend cursisten gevolgd. Klanten vormen zo’n 70-80% van de deelnemers en bestaan uit haven­autoriteiten, ingenieursbureaus en overheden. Ook getalenteerde studenten uit ontwikkelingslanden volgen de cursus. In principe wordt de cursus jaarlijks in Europa en Azië gegeven. Onder meer op verzoek van voormalige cursisten is enkele jaren geleden een tweede seminar gestart, de tweedaagse cursus ‘Environmental aspects of dredging’.