Vooruitzichten voor het komende jaar

Op basis van de huidige inzichten zal het marktbeeld bij Dredging & Inland Infra en Towage dit jaar niet ingrijpend wijzigen ten opzichte van 2014 en op basis van de orderportefeuille wordt een goede vlootbezetting bij Dredging verwacht. Bij Offshore Energy is het een gemengd beeld. Lange termijn contracten en reeds aangenomen werk bieden voor een belangrijk deel stabiliteit, maar de spotmarktgerelateerde transportactiviteiten en subsea services ervaren druk op bezetting en marge.

Gegeven het projectmatige karakter van een significant deel van onze activiteiten is het moeilijk om vroeg in het jaar een concrete kwantitatieve uitspraak te doen over het verwachte jaarresultaat. Hierdoor zijn wij op dit moment niet in staat een kwantitatieve verwachting voor het jaarresultaat 2015 af te geven. Wel staat vast dat de bijdrage van eventuele bijzondere posten in 2015 substantieel lager zal zijn dan de EUR 200 miljoen EBIT in 2014.

Voor 2015 wordt een investeringsbedrag van EUR 250-275 miljoen verwacht. Dit zal uit de eigen kasstroom worden gefinancierd.

De financiƫle positie van Boskalis is zeer solide en de solvabiliteit is toegenomen tot ruim 53%. Door het hoge resultaat en een lagere netto-schuldpositie is de nettoschuld : EBITDA ratio afgenomen tot 0,7.