ICT

In 2014 zijn de voorbereidingen afgerond om een bedrijfsbreed ERP-systeem te implementeren, waaronder het in kaart brengen van de processen van de verschillende bedrijfsonderdelen. We hebben ervoor gekozen het ERP-systeem dat bij Boskalis al in gebruik was ook in te zetten bij de meeste andere bedrijfsonderdelen. Met het ERP-systeem leggen we tevens de basis om de financiĆ«le rapportage op groepsniveau eenvoudiger te kunnen consolideren. De invoering van het verbeterde consolidatieprogramma loopt parallel aan de ERP-implementatie en zal eind 2015 in gebruik worden genomen. We verbeteren met beide systemen de efficiĆ«ntie van de interne rapportage.

De service op het gebied van ICT aan de projecten en schepen is in 2014 verder verbeterd. De ICT-supportorganisatie heeft hiervoor een speciaal team ingericht dat standaard betrokken is bij de voorbereiding van projecten. Het team regelt de noodzakelijke ICT-voorzieningen, zoals werkplekken en netwerkverbindingen, zowel op de kantoorlocaties als aan boord, soms op afgelegen plaatsen in de wereld. Door de verbreding van de bedrijfsactiviteiten naar de offshore energiesector, zijn de gestelde eisen aan de ICT-voorziening aan boord van onze schepen gemiddeld genomen hoger omdat ook projectmedewerkers en vertegenwoordigers van de opdrachtgever gebruikmaken van de aanwezig faciliteiten. Hiervoor zijn diverse initiatieven genomen om aan te sluiten bij de standaard die in dit marktsegment gebruikelijk is. ICT-support neemt de projectorganisatie veel werk uit handen door tijdig met lokale aanbieders de noodzakelijke ICT-voorzieningen te regelen. Ook ter plekke worden ICT-supportmedewerkers ingevlogen om ondersteuning te bieden, indien nodig.