Onderzoek en Ontwikkeling

Kennisontwikkeling en delen van kennis hebben met de nieuwe samenstelling van onze organisatie een bredere betekenis gekregen. We blijven gericht investeren in toegepast en wetenschappelijk onderzoek en in de ontwikkeling van nieuwe technieken die ons op voorsprong zetten. Daarnaast proberen we waar mogelijk tot kruisbestuiving te komen tussen onze activiteiten. Soms leidt dit tot nieuwe inzichten en toepassingen of verfijning van bestaande technieken.

Snijden van de harde grond

Boskalis onderzoekt gericht de mogelijkheden om met het bestaande materieel zo duurzaam en efficiĆ«nt mogelijk te werken. We breiden onze kennis uit naar technieken waarmee we zeer harde grond kunnen lossnijden op basis van cuttertechnologie. Onze afdeling Research & Development onderzoekt de toepassing van een snijkop voor het baggeren van zeer hard gesteente, een zogenoemde strong rock cutter. Deze techniek wordt in de praktijk beproefd op een project in Qatar en blijkt succesvol. Het is realistisch dat deze techniek in belangrijke mate kan concurreren met het traditionele boren en springen, een methode die we tot nu toe toepassen om keiharde ondergrond los te maken. We hebben aangetoond dat we door deze speciale techniek toe te passen kleine brokken los kunnen snijden en zeer gecontroleerd kunnen werken. We verwijderen niet meer grond dan noodzakelijk is. De techniek is daarnaast geluidsarmer dan het traditionele gebruik van explosieven.

Grondpers bij Offshore Energy

Wij zien ook kansen om onze kennis van en ervaring met het baggerproces in te brengen in onze nieuwe Offshore Energy activiteiten. Een goed voorbeeld is het verzwaren van de funderingen van offshore platforms (zogenoemde gravity based structures) zodat ze stabiliseren op de zeebodem. Hiervoor worden de funderingen gevuld met bijvoorbeeld ijzererts. Om een goede vullingsgraad van de offshore funderingen op grote dieptes te bereiken gebruiken wij de grondperstechnologie. De grondpers zetten we in bij baggerwerken als er sprake is van grote hoogteverschillen. In de offshore industrie zijn die hoogteverschillen aanzienlijk, soms moet een fundering op 200 meter diepte gevuld worden. Om aan te tonen dat deze werkmethode goed toepasbaar is, hebben we proeven gedaan met het verpompen van ijzererts. Deze proeven en modellen hebben aangetoond dat wij het vulproces op een beheerste manier succesvol kunnen uitvoeren. We gaan de grondpers toepassen in komende installatieprojecten, waaronder de installatie van fundaties van offshore windmolens.