Vlootontwikkelingen

Met de invoering van de divisiestructuur is het beheer van de vloot (Fleet Management) anders ingericht. De verantwoordelijkheid voor de bagger- en offshore vloot is gesplitst en ondergebracht in de respectievelijke divisies. In 2015 wordt Fleet Management van Dockwise en Fairmount geïntegreerd in dat van de divisie Offshore Energy. Voor de joint ventures die zich bezighouden met Towage vindt het operationele beheer van de vloot decentraal plaats. Boskalis investeert gericht in nieuwbouw en renovatie van schepen die van belang zijn om de sterke marktpositie te behouden of uit te breiden. Het investeringsprogramma voor de vloot ligt op schema en kende de volgende ontwikkeling in 2014:

Dredging

De megahopper Fairway met een capaciteit van 35.500 m³ is in het eerste kwartaal 2014 in de vaart genomen.
  • In juni 2014 is de middelgrote hopper Strandway gedoopt gevolgd door het zusterschip Freeway in januari 2015. Beide schepen hebben een capaciteit van 4.500 m3.
  • De bouw van de megacutter met een totaal geïnstalleerd vermogen van 23.700 kW en een pompvermogen van 15.600 kW verloopt volgens plan. In 2014 is gewerkt aan de technische engineering. Deze cutter wordt in de loop van 2017 toegevoegd aan de vloot.
  • Eind 2014 is een contract gesloten voor de bouw van een tweede jumbo backhoe dredger, waarmee de vloot wordt uitgebreid.
  • De megahopper Queen of the Netherlands is in de zomer van 2014 gemoderniseerd. De regelingen en de elektromotoren van de zandpompen en lieren zijn vervangen.
  • In 2014 zijn de cutterzuigers Para, Mercurius en Amstel op een duurzame wijze ontmanteld. In ons CSR-verslag staan we daar uitgebreid bij stil.

Offshore

• Voor de offshore vloot zijn de Giant 5 en 6 respectievelijk in december 2014 en in januari 2015 opgeleverd. Deze twee halfafzinkbare zeegaande laadpontons hebben ieder een capaciteit van 21.000 ton. Een derde laadponton van dit type, de Giant 7, is in september 2014 besteld en wordt naar verwachting in augustus 2015 in de vaart genomen. De Giant 5 wordt eind 2015 omgebouwd tot kraanschip en wordt voorzien van een kraan met een hefcapaciteit van 600 ton en een accommodatie. In omgebouwde staat is de Giant 5 begin 2016 operationeel.
  • De Dockwise vloot is uitgebreid met de White Marlin, een nieuw halfafzinkbaar transportschip met een laadvermogen van 72.000 ton. Dit zusterschip van de Black Marlin is in februari 2015 in de vaart genomen.
  • De Asian Hercules III, een grote drijvende bok met een hefcapaciteit van 5.000 ton, is eveneens in februari 2015 opgeleverd en wordt ingezet voor onze joint venture Asian Lift Singapore.