Thematekst: Wereldomspannende sleepactiviteiten met platform tot groei

De in december 2014 aangekondigde joint venture tussen SMIT en Kotug voor de Europese havensleepdiensten vormt het sluitstuk van onze towage joint venture strategie. We tellen dan vijf joint ventures voor havensleep- en terminaldiensten en zijn daarmee op alle continenten prominent aanwezig. in ruim 90 belangrijke havens in 35 landen bedienen we onze klanten. Met een vloot van 450 schepen en circa 4.500 ervaren bemanningsleden genereren de joint ventures dan een omzet van circa 1 miljard US dollar. Daarmee behoren we mondiaal tot de top en beschikken we over een sterk platform voor verdere groei.

Keppel Smit Towage

De oorsprong van onze sleepactiviteiten ligt in Rotterdam bij onze dochter SMIT. Reeds lang voor de overname door Boskalis in 2010 was SMIT aanwezig in grote havens op verschillende continenten. In Zuidoost-Azië bijvoorbeeld is de joint venture Keppel Smit Towage al jarenlang een stabiele en betrouwbare partner in de havens van Singapore, Maleisië en Indonesië. In deze regio hebben we een goede positie opgebouwd en breiden we onze activiteiten uit waar mogelijk.

Smit Lamnalco

Na de overname van SMIT hebben we het plan doorgevoerd om meer regionale joint ventures te vormen voor de sleep- en terminalactiviteiten. De vorming van Smit Lamnalco in 2011, ontstaan uit de samenvoeging van Lamnalco en de terminal activiteiten van SMIT, was de eerste belangrijke stap. Deze combinatie richt zich van oorsprong op het Midden-Oosten en West-Afrika met terminaldiensten voor de olie- en gasindustrie. Smit Lamnalco is goed toegerust om in afgelegen gebieden onder moeilijke omstandig heden te opereren tegen de hoogste standaarden voor de olie- en gasindustrie. In ons Corporate Business Plan 2014-2016 hebben we gesteld dat we verdere groei middels consolidatie nastreven en dat we daarin willen investeren. Onze visie is dat door de activiteiten via joint ventures op afstand te plaatsen zij hun slagkracht vergroten. Met hun stabiele cashflow zijn deze activiteiten in staat zelfstandig kapitaal aan te trekken om groei te kunnen financieren. Een mooi voorbeeld daarvan is de recente overname door Smit Lamnalco van het Australische PB Towage, de op een na grootste aanbieder van sleepdiensten in Australië. We zien voor Smit Lamnalco, dat reeds actief is in Papoea-Nieuw-Guinea en Gladstone in Australië, een nieuwe cluster van activiteiten ontstaan in deze regio.

SAAM SMIT Towage

Op het Amerikaanse continent zijn we met onze havensleepdiensten prominent aanwezig met onze joint venture SAAM SMIT Towage die in juli 2014 is gevormd. De nieuwe combinatie is actief in alle grote havens in Brazilië, Mexico, Panama en de westkust van Canada. Door het samengaan is een leidende regionale speler ontstaan die goed kan inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Daarnaast profiteert SAAM SMIT Towage van de schaalvoordelen die als gevolg van het samengaan zijn ontstaan.

Europa

In Europa waren we al langer aan het kijken naar een goede partner. Met de aankondiging in december 2014 dat we een partnership willen aangaan met Kotug geven we gestalte aan onze ambities om ook in de belang rijkste Noordwest-Europese havens onze klanten goed en efficiënt te bedienen met onze sleepactiviteiten. We verwachten dit partnership in 2015 verder vorm te geven.

Stabiele markt, stabiele cashflow

De markt voor sleepdiensten is wereldwijd een stabiele, volwassen markt. Daardoor genereren onze sleepactiviteiten en terminaldiensten een stabiele cashflow. De vloot is relatief jong, waardoor geen grote vervangingsinvesteringen vereist zijn. Wel zijn er verschillen tussen deze twee activiteiten. In de havens verzorgen we haven sleepdiensten voor een groot aantal klanten. De contracten zijn meestal kortetermijncontracten waarbij beschikbaarheid en prijs sterk bepalend zijn. Bij olie- en gasterminals voeren we meerdere diensten uit voor één klant (de terminal operator) op veelal afgelegen locaties. Naast sleepdiensten verzorgen we loodsactiviteiten, onderhoudswerk en brandbluswerkzaamheden. Deze contracten zijn vaak meerjarig tot zelfs meer dan 10 jaar.

Op basis van de stabiele cashflow kunnen de joint ventures zich zeer efficiënt financieren met relatief veel vreemd vermogen. Dit heeft een gunstig effect op het rendement op het geïnvesteerd vermogen. Bovendien stelt het de joint ventures in staat op een slagvaardige wijze zelfstandig te groeien en zich te ontwikkelen.

Kerncijfers

Op basis van geheel 2014 en een 100 procent-belang waren de gezamenlijke kerncijfers van de Towage activiteiten:

Inbegrepen zijn de Europese activiteiten van SMIT, SMIT Americas (Q1 en Q2) en de joint ventures SAAM SMIT Towage (Q3 en Q4), Keppel Smit Towage en Smit Lamnalco allen op 100 procent-basis. Inclusief de activiteiten van PB Towage en de voorgenomen joint venture met Kotug bedroeg de totale omzet in 2014 circa 1 miljard US dollar.